پنیپنی، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 13 روز سن داره

پنی جوجه عشق مامان وبابا

بازی مناسب نقلای 6تا9ماهه

1393/2/22 23:50
525 بازدید
اشتراک گذاری

هیچکس نمیتونه نقش بازی رو تو تکامل وپرورش هوش فسقلیا نادیده بگیره پس نمونه هایی ازونا رو تو ادامه مطلب ببینیم 

بازی های مناسب برای کودکان 6 تا 9 ماهه:))

خوب این هم از پستی که قولش رو داده بودم. بازی هایی برای رده سنی 6 تا 9 ماه

1. خواندن و تکرار کردن: محققان معتقدند که قرار دادن بچه ها در محیطی پر از موسیقی رشته های عصبی مغز را فعال میکند.

یکی از آهنگ هایی که نی نی به آن علاقه مند است را برای اون بخوانید. مهم نیست که او معنای آن شعر را می فهمد یا نه در هر حال از این قضیه لذت می برد. اگر آهنگ کلمه ای دارد که می دانید نی نی معنای آن را میداند، آن را با صدای بلندتر بخوانید. به جای خواندن سعی کنید یک کلمه را با حالت های مختلف بیان کنید. مثلا با صدای بلند، با صدای نازک، با صدای پچ پچی. مهم نیست برای نی نی میخونید یا با او صحبت می کنید، ریتمی که دارید پنجره ای از فرصت ها را در مغز فرزند شما باز خواهد کرد.

2. نخود فرنگی و هویج: بچه ها از اینکه با دستان خود غذا را بخورند لذت می برند. در حقیقت این کار به بهبود مهارت های حرکتی او کمک میکند. وقتی بچه ها غذا را برداشته و به دهان میگذارند حس بسیار خوشایندی به آنها دست میدهد.

مقداری نخود فرنگی و هویج پخته شده را روی میز غذای نی نی بگذارید. بعد همراهشون این شعر رو بخونید:

نخود فرنگی و هویج، نخود فرنگی و هویج اینجان اینجان

بذارشون توی دهنت، بذارشون توی دهنت

یام یام یام

یام یام یام

دست نی نی رو ببرید به سمت نخودفرنگی و هویج ها و بعد کمک کنید آن را به دهان ببرید. احتمالا او اصرار میکند که تعدادی را در دهان شما بگذارد.

(ماچون صندلی غذا واسه پنی گرفتیم بهش اجازه میدم این کارو بکنه. گاهی یه کمی از سوپ یا غذاشو میریزم روی میز جلوش که باهاش سرگرم باشه و گاهی هم مقداری بذاره توی دهنش. این باعث میشه گاهی که از سر لجبازی میخواد غذاشو تف کنه بیرون، حواسش به غذایی که جلوشو پرت بشه)

3. بازی با آینه: نگاه کردن در آینه خیلی برای کودک هیجان انگیزه و دورنمایی دیگر را از اینکه واقعا کیست به روی او باز میکند.

وقتی با کودک در آینه نگاه میکنید می تونید این کارها را انجام بدهید:

  • بخندید( من میخندم و دندون هام رو نشون میدم و اشاره میکنم که این دندونه)
  • قسمت های مختلفی از بدنتون رو تکون بدین( سعی میکنم بای بای کردن و دست دستی رو تمرین کنم)
  • چهره هایی با اصوات خنده دار درست کنید( من لپ هامو باد میکنم و بعد بادش رو خالی میکنم، صدای حیوانات رو در میارم و...)
  • با لب هاتون صدا در بیارید
  • صدای حیوانات رو در بیارید
  • کودک رو در حالیکه روی پاهاتون گذاشتید عقب و جلو ببرید. (من اجازه میدم که به آینه دست بزنه و گاهی نزدیک به آینه نگهش میدارم که اینکارو بکنه)

4. توپ کجاست؟ این بازی مهارت توجه و تمرکز کودک رو افزایش میده.

با کودک روی زمین بنشینید. یکی از اسباب بازی های مورد علاقه نی نی رو در دست بگیرید و در مورد اون صحبت کنید. حالا اسباب بازی رو قایم کنید مثلا اون رو پشتتون بگیرید. از کودک بپرسید اسباب بازی کجاست؟ حالا اسباب بازی رو بیارید بیرون و بگید دالییییی. حالا بازی رو ادامه بدین در حالیکه جای قایم کردن اسباب بازی رو عوض میکنید. ( من یه اسباب بازی که صدا میده رو قایم میکنم و با در آوردن صدای اون سعی میکنم توجهش رو جلب کنم. اغلب مواقع نیکان به سمت جایی که داره صدا میاد متمایل میشه)

5. دالی بازی با پاپیت: بچه ها عاشق بازی با پاپیت ها هستند.

یک پاپیت رو توی دستتون بکنید و اون رو پشتتون قایم کنید. بعد بیاریدش بیرون و دالی بازی کنید. دوباره اینکارو تکرار کنید و هر بار از جاهای مختلف اون رو بیرون بیارید. مثلا بالای سرتون، بالای سر کودک و بعد به صورت کودک نزدیکش کنید. حالا پاپیت رو بدین به دست نی نی ببینید آیا کاری که کردید رو تقلید میکنه یا نه. 

6. دالی بازی با پارچه: هر نوعی از بازی دالی موشه برای بچه ها کلی هیجان انگیزه. یه تکه پارچه رو روی صورت خودتون بندازید و بعدش اون رو کنار بزنید و دالی موشه کنید. حالا اون پارچه رو روی سر کودک بذارید و ببنید آیا اون رو کنار میزنه یا نه. یادتون نره وقتی پارچه رو به کنار زد بگید دالییییییی.

7. صدا از همه طرف: با بهبود مهارت های شنوایی مهارت های صحبت کردن کودک هم افزایش می یابد.

کودک را در معرض صداهای مختلف قرار دهید. یه لیست از صداهایی که می تونید درست کنید به شرح زیر هستند:

  • مثل یک زنبور ویز ویز کنید.
  • لپ هاتون رو پر از باد کنید و بعدش خالی کنید.
  • سرفه کنید
  • عطسه کنید
  • با پوست چیپس و پفک صدا تولید کنید
  • خش خش کاغذ و روزنامه
  • صدای پاره کردن کاغذ
  • صدای کیسه پلاستیک

جالبه توی حیاط ما صبح پرنده ها چهچهه سر میدن و اینقدر این صدا دل انگیزه که آدم واقعا سرمست میشه. پندار با دقت به صدای پرنده ها گوش میده و تازگی ها وقتی بهش میگم جوجو کجاست سریع برمیگرده به سمت بالکن.:))

8. بازی با خرده ریزه ها: مهارت های حرکتی کودک با این تمرین افزایش پیدا میکند.

یه اسباب بازی کوچک مثل جغجغه به کودک بدهید و او را تشویق کنید که آن را بیاندازد. حالا دوباره او را تشویق به گرفتن آن بکنید. به کودک یک باکس بدهید و تشویقش کنید که اسباب بازی ها را داخل باکس بیاندازد. خواهید دید که او عاشق در آوردن و گذاشتن اسباب بازی ها در داخل باکس خواهد شد. کودک را تشویق کنید که وسیله ای را به شما بدهد و دوباره آن را به او پس بدهید. توجه کنید آیا کودک می تواند همزمان دو وسیله را در دو دستش نگه دارد یا خیر.

9. لمس کردن پارچه های مختلف: پارچه های مختلف را در اختیار کودک قرار دهید. (پشمی ، پنبه ای، پلی استر و...)

اول بگذارید کودک پارچه را لمس کند بعد در مورد آن توضیح دهید. مثلا این پارچه پنبه ای است و خیلی نرم است. ممکن است که کودک همه توضیحات شما را متوجه نشود اما او بلند و آرام بودن صدای شما را با حس پارچه پیوند میدهد.

10. یک، دو، سه: کودک شما از واکنش نشان دادن به صدا و لمس کردن شما لذت خواهد برد.

می توان با ساختن این شعر این بازی را تمرین کرد:

یک دو پای منو لمس کن

زرد، قرمز سر منو لمس کن

دیپتی دیپ، لب های منو لمس کن

سیب، هلو موهای منو لمس کن.

هر بار با خواندن این شعر دست کودک را روی آن عضوی از بدن خود که در شعر است قرار دهید. حالا بازی را بر عکس کنید و با خواندن شعر اعضای بدن کودک را لمس کنید.

11. فشار دادن اسباب بازی: با فشار دادن مهارت های حرکتی کودک بهبود می یابد.

با در اختیار قرار دادن اسباب بازی هایی که فشاری هستند و سوت میزنند می توان مهارت های حرکتی را تقویت کرد. برای بارهای اول می توانید به کودک برای انجام این کار کمک کنید. همراه با اینکار می توانید این شعر را بخوانید:

پنیر را فشار بده(اسم کودک) لطفا

پنیر را فشاره بده پنی لطفا

نه زنبورها و نه درختان را

پنیر رو فشار بده پنی لطفا(البته این شعر در اصل انگلیسی است و آوای آن وقتی انگلیسی بیان شود معنادار خواهد بود. وقتی که ترجمه میشه یه کم مسخره به نظر میاد:)))

12. دست تکان دادن و بای بای کردن: می توانید این کار را زمانی که از دیگران خداحافظی می کنید انجام دهید. بعد از چند بار تکرار این موضوع کودک متوجه خواهد شد که بای بای کردن برای موقعی است که فرد در حال بیرون رفتن و خداحافظی است.

13. بازی بالا انداختن: حرکت دادن و موزیک با یکدیگر باعث فعال شدن هر دو نیمکره مغز خواهد شد.

با یک موزیک که مورد علاقه کودک است سعی کنید او را بالا و پایین کنید. صدای خود را با بالا بردن او بالا و پایین ببرید. کودک شما عاشق این بازی خواهد شد. اغلب موارد با بالا بردن قهقهه خواهد زد.

14. بیا بالا برویم: با گذاشتن چند متکا و کوسن در کنار دست کودک او را تشویق به بالا رفتن بکنید. می توانید یکی از اسباب بازی های مورد علاقه او را روی متکا قرار دهید تا او را برای بالا رفتن تشویق کنید.

15. چشمک زدن: این بازی البته جز اون لیست نبود اما به نظرم برای بچه ها خیلی جذابه. من چشمک زدن رو با هر دو چشم دارم تمرین میکنم. البته پنی هنوز نتونسته این رو تقلید کنه اما هر دفعه که چشمک میزنم کلی ذوق میکنه و میخنده

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)